Sila klik2 kat iklan nuffnang neh...tqvm

Wednesday, October 26, 2011

ENCIK PRINTER MP145

Dah lama aku cari solution utk ENCIK PRINTER MP145 aku nehhh..


tulaaaa manjo sgt mcm tuan die kaaaaamm...ekekkekeke...


TODAY is my L.U.C.K.Y day!!!Alhamdulillah....

aku jumpa 1 blog yg boleh setel wpun ckit masalah aku...

nak tau x...CMNE NAK SETEL PROBLEM UTK PRINTER MP145..
ok jom ikut saya...g mana??(baca jelaa kat bawah neh..xde g mane2 pon..hihi)


Printer model ini akan tunjuk kod error kt ruang LED kalau ada problem. Printer model dalam mood bersedia kalau kod dia 1.
Rujuk - korang bole tgop kat Error Code Printer Canon MP145


Masalah yang pernah aku hadapi dengan printer ini (serta solutionnya);

E2-2 = Out of paper (ASF)
  • Reload kertas dalam Auto Sheet Feeder dan tekan BLACK atau COLOR.
E3-3 = Paper jam
  • Maybe tersekat, alihkan kertas, letak kertas betul2 kat printer dan tekan BLACK atau COLOR
E4 = Ink has run out
  • Jika proses printing sedang berlangsung dan korang nak teruskan print, tekan STOP/RESET selama 5 saat dengan cartridge dipasang. Proses printing boleh diteruskan walaupun ink dah nak habis. Fungsi untuk detect ink akan disabled.
E5-5 = The FINE Cartridge cannot be recognized.
  • Sebab???
  1. Cartridge tak dipasang dengan betul - Buka cartridge dari printer, pastu pasang balik. Kalau LED masih tunjuk code E5-5, buat berulang kali sampai code dia 1(bersedia)
  2. Cartridge tak compatible dengan printer - Tukar cartridge baru
  3. Limpahan ink (printer x boleh detect cip cartridge yang dicemari ink) - Cuba bersihkan lebihan ink(tapi hati2 ye sebab cip cartridge terlalu sensitif dan kene bersihkan dengan tisu atau kain khas)
E7 = FINE Cartridge is not installed in the correct position
  • (sama dengan solution E5-5)
E8 = Ink absorber is almost full
  • Tula, rajin sangat dok menyedut ink sampai tak ingat ink dah nak penuh(boleh menyebabkan limpahan)
  • Tekan BLACK atau COLOR untuk teruskan print
E15 = Ink cartridge is not installed
  • (sama dengan solution E5-5)
E16 = Ink remaining is unknown (cannot be detected)
  • Tekan STOP/RESET selama 5 saat dengan cartridge dipasang. Proses printing boleh diteruskan Fungsi untuk detect ink akan disabled.
E27 = Waste ink absorber full or platen waste ink absorber full
  • Error yang ni buat kepala aku serabut. Selepas aku google cari solution, rupa2nya kita kene Reset printer. Ini stepnya;
  1. Matikan printer(pastikan kabel power masih terpasang), tekan dan tahan tombol STOP/RESET lalu tekan dan tahan tombol ON/OFF dan lepas STOP/RESET,
  2. kemudian tekan tombol STOP/RESET 2x
  3. Lepaskan kedua-dua tombol, sekarang printer dalam posisi SERVICE MODE (pada LED printer muncul angka"0")
  4. Setelah lampu ON/OFF berwarna hijau, tekan tombol STOP/RESET 4x (Waste ink counter reset)
  5. Matikan printer dan cabut kabel POWER.
  6. Hidupkan kembali printer
Jika masalah printer masih berlarutan, sila sediakan beberapa helai duit untuk membaiki printer di kedai.
Encik Printer ni kawan saya yang kenalkan....

p/s:  Minta maaf kalau ade salah silap...SHARING IS CARING...

aku dapatkan info neh kat:

haaaaaaaaa.....nielaaa die blog tuh...Thanks  a lot kpd tuan punye blog tuh share something neh..
(kite senasib kan sbb printer kita gune adalah sama jenis)

so sekarang aku jd PRINTERNER...kikiii

tapi kan aku sebenarnya tengah bz buat assignment yg bertimbun sebelum balik utk raya haji mggu depan..
(SEMPAT LAGI YE DAYA???)

sempat xsempat lain kire yg penting aku kena "SIHATKAN" my Encik Printer sebelum asgment bertambah..


Low Budget LORR!!

aaasihh....(STOP DULU..xbaik melewat2kan sembahyang tau!...)

teeeeeeeett...............................................................................................teeett...